Secure shopping with SodaStream

Veel gestelde vragen

1. Hoe kan ik de SodaStream flessen het beste schoonmaken?

Het beste kunt u na gebruik de fles direct omspoelen met lauw water (Max.49 °C), daarna vullen met kraanwater en in de koelkast plaatsen.

Voor het goed schoonmaken van uw flessen raden wij aan gebruik te maken van onze SodaStream reinigingstabletten of kunt u eventueel een beetje afwasmiddel gebruiken en een babyflessenborstel. Gebruik echter NOOIT scherpe reinigingsmiddelen zoals: ammoniak, alcohol, wasbenzine en bleekmiddel. Deze stoffen maken de SodaStream flessen onbruikbaar. Plaats de flessen nooit in de vaatwasser! In het SodaStream assortiment kunt u ook vaatwasbestendige  flessen vinden deze zijn, vanzelfsprekend, wel geschikt voor de vaatwasser.

SodaStream flessen zijn niet geschikt voor de diepvries. 

2. Kunnen er ook flessen van andere fabrikanten in combinatie met het SodaStream apparaat gebruikt worden?

Neen, SodaStream flessen zijn speciaal gemaakt voor het SodaStream apparaat. Wij dragen geen verantwoordelijkheid voor producten vervaardigd door andere fabrikanten en kunnen geen garantie waarborgen indien u besluit andere flessen te gebruiken. Schade veroorzaakt door het gebruik van andere flessen dan de SodaStream flessen of SodaStream cilinders worden niet door de garantie gedekt. SodaStream is niet verantwoordelijk voor schade toegebracht aan producten van andere fabrikanten.

3. Waarom hebben de SodaStream flessen een houdbaarheidsdatum?

De SodaStream flessen hebben een bepaalde rekbaarheid nodig omdat tijdens het toevoegen van koolzuur aan het water de flessen dus onder druk komen te staan. Na verloop van tijd verliest de fles zijn rekbaarheid en is dan niet meer geschikt om te gebruiken.Wij raden aan de flessen na de vervaldatum te vervangen door nieuwe flessen. Indien de fles beschadigd of vervormd is (bijvoorbeeld door blootstelling aan te hoge temperaturen) dient u deze ook te vervangen voor een nieuwe SodaStream fles. Alle componenten van de fles zijn recyclebaar, u mag deze dus gewoon bij het plastic recycle afval gooien. 

4, Ik ben de dop van mijn fles kwijt, en nu?

Doppen voor de verschillende SodaStream flessen zijn online te bestellen. 

1. Kan ik cilinders van andere fabrikanten gebruiken?

Neen, SodaStream is niet verantwoordelijk voor de producten van andere fabrikanten. Enkel cilinders van SodaStream met het SodaStream logo mogen gebruikt worden in combinatie met uw SodaStream apparaat. Het gebruik van cilinders van andere fabrikanten valt niet onder de SodaStream garantie. Schade veroorzaakt door het gebruik van cilinders van andere fabrikanten valt niet onder de SodaStream garantie. SodaStream is niet verantwoordelijk voor schade aan producten van andere fabrikanten.

2. Als ik de cilinder installeer, is het dan normaal dat ik een klein beetje gas hoor ontsnappen?

Het kan voorkomen dat er door de druk een klein lek tussen de cilinderhouder en cilinderkop optreed. Draai de cilinder stevig vast in de cilinderhouder. Mocht dit niets helpen, verwijder dan de cilinder en check of de rubberen ring in de cilinderhouder goed zit, schuif zonodig de verschoven ring terug op zijn plaats. Mocht u de rubberen ring niet vinden, neem dan contact op met onze consumentenservice via het online contactformulier , vergeet uw adresgegevens niet te vermelden dan sturen wij u met plezier een nieuwe rubberen ring toe.

3. Hoe weet ik dat mijn cilinder leeg is?

Er zijn een paar aanwijzingen waaraan u kunt merken dat uw cilinder leeg is:

  • Wanneer u op de drukknop drukt en u ziet geen gas in de fles spuiten;
  • Na verscheidene malen te drukken hoort u nog steeds geen "bromtoon" of “fluittoon”;
  • Het kan voorkomen dat de drukknop naar beneden blijft;
  • De cilinder maakt een sputterend geluid, dit geeft aan dat het laatste beetje gas is verbruikt;
  • Het gewicht, u kunt de cilinder losdraaien en wegen op een keukenweegschaal. Een volle cilinder weegt +- 1200 gr en een lege cilinder weegt +- 750 gr
  • TIP!  Met een extra cilinder in huis bent u altijd verzekerd van de voldoende bruiswater. U kunt een extra cilinder aankopen of gebruik maken van de cilinder upgrade om uw voorraad cilinders uit te breiden. 

    Klik hier voor de cilinder pagina.

4. Hoe ruil ik mijn lege cilinder om?

Dit kan op twee manieren:

  • Via een SodaStream verkooppunt; belangrijk is dan dat u de lege cilinder meeneemt en ter plekke omruilt voor een volle. U betaalt enkel de gasprijs. Omdat het om een omruilsysteem gaat liggen de cilinders niet in de winkel. U kunt het beste met uw lege cilinder naar de infobalie of kassa van uw verkooppunt gaan.
  • Via de website; u dient dan eerst gas te bestellen via de site. Uw bestelling wordt binnen 2 tot 4 werkdagen geleverd. In de doos van uw bestelling zit altijd een retouretiket voor het retourneren van de lege cilinder(s) in uw bezit.

    Voor meer informatie betreffende het omruilen van uw cilinder kunt u ons bellen op 0800-74807. (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:30 tot 12:30 en van 13:00 tot 17:00) 

5. Ik heb een lege cilinder en wil deze voor de 1e keer omruilen via de webwinkel.

Indien u voorIndien u voor de eerste keer de CO₂ 60 liter cilinder omruilt, dient u eerst een reserve pack te kopen.  Na aankoop van een reserve pack, beschikt u over twee CO₂ 60 liter cilinders en kunt u met behulp van het bijgeleverede retourlabel de lege cilinder probleemloos terugsturen. U heeft vanaf dat moment altijd 2 cilinders op voorraad die u dan per twee kunt omruilen voor twee volle cilinders.

SodaStream CO₂ cilinders zijn en blijven altijd eigendom van SodaStream (CO₂) Ltd. SodaStream cilinders worden tijdelijk aan u verstrekt tegen een licentieprijs zoals beschreven in het Gebruikertoelatingscertificaat. 

6. Ik wil mijn apparaat en cilinder meenemen op vakantie, kan dit en hoe bewaard ik ze best?

Dat kan, mits u per auto reist. Wij raden u aan de cilinder los te draaien en apart te vervoeren bij het apparaat. Wij raden aan de cilinder niet in direct zonlicht te plaatsen of nabij een hittebron. Het is belangrijk om de cilinder op een koele, droge plaats te bewaren. Elke cilinder is voorzien van een uniek veiligheidsventiel die eventueel te hoog opgebouwde druk meteen en op een veilige manier afvoert.

 Dat kan niet indien u per vliegtuig reist. Een cilinder staat onder druk en kan dus niet mee aan boord van een vliegtuig (drukcabine). 

7. Mijn cilinder past niet op mijn apparaat? En nu?

Alle SodaStream Benelux cilinders passen op alle SodaStream Benelux bruiswaterapparaten.

Indien uw cilinder of apparaat uit een ander land komt dan kan het inderdaad zijn dat de cilinders niet passen op uw apparaat.

Indien u in het bezit bent van een SodaStream Source of Power raden wij aan de cilinder een klokslag vaster aan te draaien.

U kunt altijd contact opnemen met ons via het contactformulier. 

8. Ik wil mijn cilinder(s) definitief inleveren, hoe doe ik dat?

Indien u de cilinder definitief wil inleveren dient dit altijd via SodaStream Benelux te gebeuren. Het is helaas niet mogelijk om een cilinder definitief te retourneren via een winkelier. Wij willen u vragen altijd een mail te sturen via het contactformulier met daarin uw adresgegevens en de reden van retour. Als antwoord op uw mail krijgt u van ons de procedure + verzendwijze toegezonden. Het opsturen van cilinder(s) naar SodaStream Benelux is altijd gratis via een antwoordnummer. Er komen verder geen kosten bij kijken voor u. 

1. Waar kan ik het serienummer van mijn SodaStream apparaat terugvinden?

Het serienummer van uw apparaat is altijd terug te vinden aan de binnenkant van het apparaat.

Het nummer is te vinden op een sticker op de achterklep van het apparaat of in de cilinderhouder. Om het goed te kunnen zien adviseren wij de cilinder eruit te halen.

Voor alle modellen geldt: De combinatie van nummers is het unieke serienummer:

Voorbeeld: het unieke serienummer van onderstaande Source = 060112111213212

2. Heb ik garantie op mijn SodaStream apparaat?

Na het aankopen van een SodaStream bruiswaterapparaat bieden wij u 24 maanden garantie. Bewaar het afleverbewijs van uw producten goed; dit is uw garantiebewijs. De eerste 24 maanden jaar zijn alle kosten van reparatie voor rekening van SodaStream. Indien u echter na 24 maanden een opmerking heeft over de werking van uw apparaat en een defect constateert, kunt u altijd contact opnemen met onze consumentenservice. Ondanks dat u na die tijd geen garantie meer heeft op uw apparaat, zullen wij samen met u tot een passende oplossing proberen te komen.

3. Hoe maak ik mijn SodaStream apparaat schoon?
Uw SodaStream apparaat kan schoongemaakt worden met een vochtige zachte doek, zonder het gebruik van schoonmaakmiddelen. Let op! Geen enkel onderdeel van het apparaat is geschikt voor de vaatwasser
4. Kan ik een toestel dat in het buitenland is gekocht gebruiken met een cilinder uit het Benelux?

Niet altijd, alle SodaStream Benelux cilinders passen op alle SodaStream Benelux bruiswaterapparaten.

Gelieve eerst contact te zoeken met onze consumentenservice. 

5. Dien ik over een speciaal waterfilter systeem te beschikken voor het gebruik van mijn SodaStream apparaat?
Nee, het SodaStream apparaat werkt met gewoon kraanwater. Wij adviseren u de fles met kraanwater vooraf te koelen in de koelkast. Hierdoor wordt het koolzuur beter in het water opgenomen.
6. Wanneer heb ik voldoende koolzuur aan het water toegevoegd?

Over het algemeen dient u bij uw SodaStream bruiswaterapparaat een paar keer krachtig de knop in te drukken en weer los te laten totdat het apparaat een “bromtoon of fluittoon” geeft. Hoe vaker u het apparaat laat “brommen of fluiten”, hoe meer koolzuur er in uw water zit.

Bij onze Source en Power apparaten geven LED lampjes en voorgeprogrammeerde keuzes een nog beter beeld van hoeveel koolzuur er aan uw water wordt toegevoegd. 

7. Kan ik extra koolzuur toevoegen aan reeds bereid bruiswater of water met een smaakje?

Indien u nog geen siroop heeft toegevoegd aan uw bruiswater dan kunt u altijd extra koolzuur toevoegen. Na toevoeging van siroop is dit niet meer mogelijk.

Wij raden het carboneren van wijn of andere dranken, behalve water, ten strengste af. 

8. Is het normaal dat ik een licht blazend geluid hoor tijdens het toevoegen van koolzuur?
Dit is volkomen normaal, het geluid stopt vanzelf, het apparaat voert de overdruk zelf af.
1. Hoe bewaar ik SodaStream smaken en hoelang zijn ze houdbaar?

Momenteel kunt u nog verschillende verpakkingen tegenkomen met SodaStream smaken .

Bent u in het bezit van flacons van 500 ml, dan geldt het bewaaradvies: Droog en koel bewaren; niet in de koelkast.

Bent u al in het bezit van de nieuwe smaken in flacons van 440 ml, dan geldt het bewaaradvies: Droog en koel bewaren; na opening bewaren in de koelkast (max +7°C)

Alle SodaStream smaken zijn houdbaar tenminste tot de houdbaarheidsdatum; welke vermeldt staat op de verpakking. 

2. Ik zie sommige van de SodaStream smaken niet meer op de website staan, hoe komt dit?

Het assortiment van smaken is steeds veranderend, afhankelijk van de vraag van de consument.

U zult ook vaker Limited Edition smaken zien. Indien u een bepaalde smaak niet meer kunt vinden raden wij u aan ons te mailen via het contactformulier; wij kunnen u laten weten of deze smaak definitief is uitverkocht of niet. 

3. Wanneer heb ik voldoende siroop aan het water toegevoegd?
Wij raden aan om 1 dop ( zie vullijn op de dop) toe te voegen aan 1 liter water. Dit is natuurlijk geheel naar eigen smaak aan te passen. Voor het maken van frisdrank in onze 1/2 literflessen dient u een halve dop siroop te gebruiken. Uiteraard bepaalt u zelf de smaak op basis van de door u gekozen dosering.
4. Wanneer kan ik smaak aan het water toevoegen?

De gewenste smaak mag pas worden toegevoegd nadat u het water heeft voorzien van koolzuur. Indien u de smaak wel als eerste toevoegt zal de fles tijdens het koolzuur toevoegen ruimschoots overstromen. Ook zullen er dan siroopdruppels in de kop van uw apparaat terecht komen en kunnen er defecten aan het apparaat optreden. Dus; eerst koolzuur toevoegen en vervolgens uw favoriete smaak toevoegen.

5. Welke zoetstoffen/ suikers gebruikt SodaStream?

Voor de toevoeging van suiker/ zoetstoffen gebruiken wij de volgende ingrediënten:

Fructose: dit is vruchtensuiker

Sucralose: dit is een zoetstof

Stevioglycoside: beter bekend als Stevia;  dit is een mengsel van zoete stoffen gewonnen uit de stevia plant.

Al onze smaken zijn conform EU wetgeving betreffende het gebruik van zoetstoffen.

Via onze webwinkel kunt u per smaak het etiket met ingrediënten en voedingswaarden opvragen. 

6. Bij het toevoegen van de smaak bruist mijn fles met water helemaal over?

Het is belangrijk dat u de fles goed schuint houdt tijdens het toevoegen van een smaakje. Daarnaast raden wij aan dit langzaam en met beleid te doen. 

1. Hoe bestel ik mijn producten via jullie website?

Online bestellen bij SodaStream kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ook als u nog geen klant bent! Bestellen via www.sodastream.nl gaat als volgt:

1. Surf door de winkel en klik het door u gewenste product aan;

2. Heeft u besloten om het product daadwerkelijk te kopen, klik dan op ‘toevoegen’;

3. U klikt op uw winkelmandje, waar u een overzicht ziet van alle artikelen die in uw winkelwagen liggen. U kunt het product altijd nog uit de winkelwagen verwijderen door op "verwijder product" te klikken;

4. Bent u klaar met winkelen? Klik dan in uw winkelwagen op de button ' kassa';

5. Indien u nog niet ingelogt bent, vragen wij u enkele persoonlijke gegevens in te vullen om uw bestelling te kunnen verwerken. Indien u uw e-mailadres invult, ontvangt u een orderbevestiging per e-mail;

6. Vervolgens kunt u kiezen of u uw bestelling thuis wilt laten bezorgen, of dat u het zelf wilt afhalen bij een Kiala-punt.

7. Als u dit heeft gedaan, klikt u op ‘OK’ om vervolgens naar de betalingspagina te gaan.

8. Kies vervolgens de gewenste betaalmethode. Vul uw gegevens in en klik op verzenden. Uw bestelling wordt nu verwerkt.

2. Wat is de levertijd van mijn bestelling?

De levertijd voor een online bestelling is 2-4 werkdagen. 

3. Kan ik mijn bestelling annuleren?

Het is altijd mogelijk uw bestelling tot 14 werkdagen nadat u de producten heeft ontvangen te annuleren. Gelieve de consumentenservice te contacteren op het gratis nummer 0800-74 807 alvorens u de producten retour stuurt. Wij vragen u uw bestelnummer bij de hand te houden.

Een volledige terugbetaling van het bestelbedrag is enkel mogelijk bij ongeopende en onbeschadigde siropen, cilinders of apparaat verpakkingen.

Wij dienen de producten in originele verpakking onbeschadigd retour te ontvangen.

De creditering van uw producten kan 30 dagen in beslag nemen. Indien uw producten beschadigd of verkeerd bij u geleverd zijn, draagt SodaStream de kosten. Gelieve dit direct bij ontvangst van uw bestelling te melden aan onze consumentenservice.

Na gebruik van de SodaStream producten is het niet mogelijk de bestelling te annuleren en een terugbetaling te ontvangen. 

4. Wat zijn de leveringsmogelijkheden en daarbij behorende kosten?

 

SodaStream biedt u twee verzendmogelijkheden aan:

  • DPD pickup parcelshop:  dit is een breed netwerk van winkelpunten in België. U kiest zelf wanneer u het pakket bij 1 van deze winkelpunten ophaalt. De verzending naar een DPD parcelshop is GRATIS. Voor meer informatie klik hier 
  • Aan-huis-levering: u krijgt de bestelling thuis geleverd. Deze service kost € 4.95. Indien uw bestelling een waarde heeft van boven de € 30,- wordt het uw bestelling GRATIS an huis geleverd.

Opgelet: SodaStream levert enkel in België;  SodaStream levert niet aan postbussen.

5. Ik heb mijn bestelling ontvangen en moet nu mijn lege cilinder(s) retour sturen? Hoe gaat dit in zijn werk?

In de verpakking van uw bestelling zit een retour etiket voor het kosteloos retourneren van uw lege cilinder(s). Na ontvangst van uw bestelling haalt u de volle cilinders uit de verpakking, u legt de te retourneren cilinder(s) in de doos en maakt de doos dicht.  Het retouretiket plakt u vervolgens op de doos en u brengt het volledige pakket naar een UPS acces point bij u in de buurt. Klik hier voor UPS punten in uw buurt. Dit kunt u ook doen tijdens het ophalen van uw pakket.

Indien u geen retour etiket heeft dan dient u contact op te nemen met ons via het contactformulier . Vermeld hierbij dan altijd uw bestelnummer. 

6. Hoe gebruik ik mijn kortingscoupon tijdens het bestellen?

Nadat u de gewenste producten in uw winkelmandje hebt gelegd, klikt u op het icoon van het winkelmandje (rechtsboven in beeld). Hier ziet u staan “Kortingscode” vul hier de code in en druk op verzilveren. De korting wordt automatisch toegepast. Het inwisselen van een kortingscode is enkel mogelijk tijdens het bestelproces in de webwinkel. Nadat u de code heeft ingegeven, ontvangt u een bevestiging. Vergeet niet de datum van de kortingscode te verifiëren. Kortingscodes met een vervallen datum kunnen niet meer ingewisseld worden.

7. Ik ondervind problemen tijdens het bestellen via deze website.

Tijdens het bestellen is het belangrijk dat uw pop-up blocker uitstaat. De pop-up blocker kunt u aan en uitschakelen via de internet opties op uw computer. Voor overige problemen raden wij u aan contact op te nemen met onze consumentenservice op het gratis nummer 0800-74 807 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9u30 -12u30 en van 13u30 -17u00) of via info@sodastream.bel. Wij zijn u graag van dienst.

8. Ik weet niet zeker of mijn betaling via de website goed is doorgekomen?
Voor de afhandeling van het internet betalingsverkeer werkt SodaStream samen met Global Collect. Global collect zorgt voor de veilige financiële afhandeling van alle bestellingen. Wanneer u opdracht geeft voor een betaling worden de betalingsgegevens verstuurt naar Global Collect. Global Collect bekijkt of alle benodigde informatie ingevuld is. Indien u geen melding ontvangt over een fout in de betalingsopdracht mag u er vanuit gaan dat uw bestelling is doorgegeven en de betaling verwerkt zal worden. U krijgt na afronden van uw bestelling een scherm waarop u uw bestelnummer kunt terugvinden. Eveneens ontvangt u een e-mail met een bevestiging van de bestelling.
9. Is betaling via deze website veilig?
Het betalen van uw SodaStream producten is volledig veilig. U kunt betalen via iDEAL of via Credit Card Voor de afhandeling van het internet betalingsverkeer werkt SodaStream samen met Global Collect. Uw betalingsgegevens worden meteen naar hen doorgestuurd. De gegevens van uw creditcard zijn niet toegankelijk voor het personeel van SodaStream. Het internet betalingsverkeer is beveiligd.

1. Source. Klik op de afbeelding voor de handleiding

2. Power. Klik op de afbeelding voor de handleiding

3. Crystal. Klik op de afbeelding voor de handleiding

4. Dynamo, Cool, Jet. Klik op de afbeelding voor de handleiding

5. Play. Klik op de afbeelding voor de handleiding.

Back to top